Friday 4 November 2011

SELAMAT HARI RAYA KORBAN



SALAM BUAT SEMUA...

Dua hari lagi hari raya aidil adha bakal menjelang.semasa aku kecil dulu emak aku kata hari raya korban.aku pun tak faham sangat apa tu korban dan tak ada sapa2 nak terangkan pada aku.sekarang aku dah faham sebab saban waktu dari khutbah jumaat,media massa,ustaz terlatih n ustaz kedai kopi pun pandai cerita pasai qaya korban.Hari ahad ni buka la TV ada mesti cerita pasal korban..hinggakan Artis yang biasanya mengorbankan aurat dia dengan keseksian pun pandai cerita pasai korban..

Masa aku kecik2 dulu aku tak seronok sangat nak sambut qaya korban pasai tak best,,,tak dak mercun...tak dak baju baru...kuih qaya pun tak banyak dan yang pasti tak dak duit qaya...hahahaa...kalau dikenangkan masa dulu kalau ada la tuan rumah bagi duit raya dua kupang..pergggghhh kira lompat satu kampung la..tapi lani bagi duit syiling budak2 pandang muka kita semacam saja,pastu bisik-bisik dan seterusnya sure mengumpat...

Tapi....walaubagaimanapun dulu2...ianya tetap indah..kalau ada mesin macam time tunnel atau back to the future teringin aku nak korbankan diri aku balik ketahun 1980an kembali..best la..rasa teringin nak tengok ikan puyu dan haruan melompat atas bendang jadi habuan untu kami korbankan buat pekasam,,,bila hujan turun,teringin nak ajak kawan berenang sungai dan buat terjun maut atau kawan-kawan aku kata PLEttt...teringin juga nak main gasing,wau,galah panjang,zero-point (ada kenangan ni)..macam2 aku rasa nak buat...tapi mana mungkin.semua masa telah terkorban bersama ramai teman2 sepermainan aku yang telah terkorban

Dulu aku teringin nak dewasa...tapi hakikatnya bila kita dewasa ianya tak la best sangat..sebab kita banyak kena berkorban walaupun kita jarang2 melakukan korban.yang dituntut tuhan..

Berbalik kepada hari raya korban...walaupun aku tak berkorban tahun ni..sekurang-kurangnya aku telah berkorban sebagai seorang anak,abah,suami dan karier aku.bukankah banyak  masa telah aku korbankan untuk anak murid aku.tidakkah itu pengorbanan  namanya.hingga kini aku cuba berkorban  untuk menjadi pendidik yang terbaik dikalangan yang kadang2 mengaku kononnya dia terbaik,tapi macam kata azwan ali ada aku kisah..sebab pahala bukan manausia yang bagi.

Tahun ni aku rasa dah banyak aku berkorban,,,,,tapi aku tak perlu cerita semua tu..tahun depan aku pasti akan terus berkorban untuk semua dan yang paling penting buat karier sebagai sebagai pendidik.buat semua warga pelajar selagi ada kudrat aku akan berkorban untuk memberikan input-input ilmu untuk semua.

Teringat aku bait-bait lagu P.Ramlee...

Berkorban apa saja harta ataupun nyawa
itu kasih mesra sejati dan mulia..

Salam  aidil adha buat semua...wasssalam..

No comments:

Post a Comment